Spotify höjer volymen

Publicerad 26 september 2017

Lanserar en ny annonsplattform där du kan göra allt själv
Spotify lanserar sin egen annonsplattform som man valt att döpa till Spotify Ad Studio. Den är än så länge i ”Beta” och man får signa upp sig på en väntelista för att få tillgång till systemet. När man väl blivit insläppt får man möjlighet att nå ut till Spotifys ca 50 miljoner användare som använder deras gratistjänst.

Det finns olika alternativ beroende på om man sedan tidigare har eller inte har någon färdig reklamjingel. Om man inte har något färdigt material kan man med hjälp av systemet skapa en relativt enkelt. Man laddar helt enkelt upp en text som man vill ha med och sedan lägger Spotify på en voiceover på denna samt passande bakgrundsmusik. Skulle det vara så att man redan sitter på en reklamslinga så går det givetvis bra att ladda upp den.

Ad studio påminner om Facebook’s annonsverktyg Ads Manager och fungerar på liknande sätt. Du får möjlighet att välja målgrupp(er) baserat på musiksmak, geografi, kön, ålder samt mobil eller desktop. När det kommer till budgeten så är minimikravet för en kampanj på $250 vilket för många mindre företag kan anses vara en lite för hög ingångssumma.

Detta kommer troligtvis att justeras framöver när tjänsten släpps helt öppen för alla. Är du sugen på att testa redan nu är det bara att surfa in på länken nedan och skriva upp dig på väntelistan!

Spotify Ad Studio: https://adstudio.spotify.com/

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!*

*No worries, vi skickar bara det guttigaste - inget spam!