Kan man anlita en partisk byrå för rådgivning?

Publicerad 23 november 2018

Det här med byråval är inte alltid så lätt, byråer tittar upp ur marken stup i ett och stora mediehus breddar sin portfölj allt mer i riktning mot att bli en helhetsleverantör för kunden.

Det som är viktigt för ett företag vid val av mediebyrå är att man som kund får bästa möjliga lösning utifrån vilka behov och målsättningar man som företag har. För oss som opartisk mediebyrå gäller det att ta fram den absolut bästa lösningen för dig som kund, vi gör målgruppsanalyser, tar fram statistik, jämför med tidigare kampanjer och utvärderar mediekanaler för att få en så bra och effektiv mix som möjligt. Detta ska sedan förvaltas och genomföras via en uppsatt strategi, investeringar görs i de kanaler vi anser fungerar bäst för just det företaget och i förlängningen vill vi så klart att de ska uppfylla de förväntningar/mål som kunden har utan någon påverkan utifrån.

Så långt tror jag de flesta mediebyråer har samma approach ut mot kund, men kan man som partisk byrå verkligen stå upp för allt detta om man har ett annat företag eller koncern i bakgrunden som livnär sig på de medier som man rekommenderar?

Utifrån ovan scenario där byrån ägs av ett annat företag med vinstintresse är sannolikheten hög att de investeringsråd du får påverkar just de inblandade företagen positivt, vilka kanaler byrån anser att du bör medverka i bör man som kund ifrågasätta och utröna om det verkligen är så att det gynnar dig som kund eller om det är den partiska byrån och deras ägare som drar vinstlotten i ert samarbete. Vid en utvärdering kan det visa sig att förhållandevis mycket av din budget lagts på media i deras egna kanaler och plattformar.

När man som kund anlitar en byrå för att få hjälp med sin marknadsföring/strategi bygger det hela på att du ska få goda råd, hjälp med att investera i rätt media och få ett så positivt utfall som möjligt till en rimlig och rättvis prislapp, för en opartisk byrå är detta en självklarhet men frågan är om man kan förvänta sig detta ifrån en partisk byrå?.

Även uppföljning och rapportering är viktig vid medieköp, levererade de kanaler som investerades i ett bra resultat utifrån förväntningarna och målbilden?

Transparens är en viktig del i samarbetet med en mediebyrå, vart går dina investeringar och hur är de fördelade egentligen. Som byrå anser vi att detta är av yttersta vikt, det gör att vi varje dag kan se dig som kund i ögonen och ärligt svara på dina frågor beträffande just dina medieinvesteringar.  

 ConnectMedia – en opartisk Mediebyrå!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!*

*No worries, vi skickar bara det guttigaste - inget spam!