Facebook sluter köpcykeln med ny annonseringsfunktion

Publicerad 15 september 2017

Ända sedan begynnelsen av digital marknadsföring har företag försökt att reda ut den egentliga påverkan som just deras annons gjort i köpcykeln.

Automatiserade köp av displayannonser baserat på geografi, ålder, intressen mm är t.ex. inget nytt fenomen och möjligheten att kunna nå ut med sitt budskap baserat på var mottagaren befinner sig är inte heller något revolutionerande utan finns sedan tidigare i liknande tappning. Företag som NinthDecimal, PlaceIQ och nu senast Snapchat med deras kartverktyg har denna funktion som kopplar ihop den digitala och fysiska resan. Facebook har dock ett hyfsat försprång med tanke på deras 2 miljarder användare!

Facebook möjliggör alltså annonsörer/företag att marknadsföra sig mot personer som tidigare besökt deras fysiska butiker eller deras konkurrenters. Även om företag som Google erbjuder offline-mätning som hjälper marknadsförare att räkna ut om deras online-annonser ledde till köp i fysiska butiker, visar Facebook nu annonser till personer baserat på deras fysiska resor.

Har du t.ex. besökt ett IKEA varuhus eller liknande inredningsbutik kan du senare få se annonser ifrån just dessa. Det är även möjligt att se hur marknadsföringen leder till ett fysiskt besök i butik då det även fungerar åt andra hållet. Om mottagaren av en annons från IKEA senare under dagen besöker varuhuset kommer man kunna räkna in den annonseringen som en konvertering då man antar att just den annonsen bidrog till det fysiska besöket.

Facebook måste dock fortfarande övertyga marknadsförare att de riktade annonserna var en av anledningarna till att ett besök i butiken gjordes eller att en vara köptes, en välbekant utmaning inom marknadsföring som inte blir lättare genom att annonsera mot människor som redan besökt butiken i fråga. Någon som besöker IKEA för att kolla in en soffgrupp kan t.ex. redan planerat att köpa den inom en snar framtid, oavsett riktade annonser eller inte.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!*

*No worries, vi skickar bara det guttigaste - inget spam!