Digitala trender 2019 del 1 – Personalisering och kundinsikt

Publicerad 10 april 2019

Kundinsikt
En tydligt återkommande trend den senaste tiden är personalisering av marknadsföring, och då pratar vi inte om att lägga till ett förnamn i mailutskicket som förkunnar att rean är i full gång..nej, då pratar vi om att man som företagare använder sig utav data ifrån sina kunder för en mer träffsäker approach i sin kommunikation i valda medier.

Det kan handla om att erbjuda en familjebil till de kunder som har barn och en mindre sportbil till den som inte har några barn.

Hur skaffar man sig då en bättre kundinsikt?
I det oerhörda bruset vi lever i av rabatter, reor, erbjudanden etc. blir det allt svårare att fånga intresset hos den potentiella kunden.

Som företagare idag finns det mycket data att hämta ifrån deras CRM-system och kundbibliotek. Man kan med lätthet ta fram köphistorik och se vad som köptes, när det köptes och hur ofta man handlar hos dom. Med hjälp av denna insikt kan man sedan bearbeta kunden mellan köpen med relevant information istället för det slentrianmässigt hopsatta mailutskicket som ser likadant ut för ALLA, oavsett hur, vad och när du gör dina inköp.

Exempel från verkligheten
I Kalmar där vi har vår verksamhet finns ett fotbollslag, vi kan kalla dom Kalmar FF.. Deras mål handlar om att få publik till hemmamatcherna samt få deras supportrar att handla i deras klubbshop. Utöver detta villde givetvis att vi äter och dricker ngt under tiden vi tittar på matchen så ett besök på arenarestaurangen och/eller någon utav kioskerna ligger också högt upp på deras agenda.

Vi har sneglat lite på vad dom gör, eller rättare sagt vad dom borde göra med tanke på all den data som deras besökare delar med sig utav vid köp av matchbiljetter och artiklar i klubbshopen.

Hur skulle dom då kunna höja upplevelsen inför och under hemmamatcherna på och omkring arenan? Nedan följer ett axplock av ideer och vi förutsätter att den data dom har tillgång till bl.a. innehåller mobilnummer samt e-postadress.

  • Väderinformation till personer som köpt biljett till dagens match
    • ”Kan bli regn ikväll, glöm inte paraplyet! Har du inget finns det att köpa i klubbshopen, visa upp meddelandet så får du 10% på köpet.”
    • ”På västra läktaren är det skugga under hela matchen, det kommer bli kallt med andra ord.. Fleeceplädar finns att köpa i shopen för xxx :-”
  • Inför stormatcher där det förväntas bli köbildning
    • ”Scannar du din biljett senast 45 min innan matchstart får du köpa Kaffe och kanelbulle för 40:- i kiosken. (ord. Pris 60:-)”
    • ”Tack för att du åker kollektivt till matchen ikväll, visa upp din biljett i arenarestaurangen så bjuder vi på efterrätt”
  • Under matchen
    • Snart halvtid, dags för kaffe! Kaffe + kanelbulle 60:-
    • Värmer inte spelet idag? Du vet väl att vi säljer fleecefiltar i shopen för xxx :-”
  • Efter matchen
    • Tack för att var med och stöttade vårt lag idag, härligt med trogna supportrar!
    • Nästa omgång mot Norrköping blir en tuff match och det förväntas bli slutsålt, glöm inte boka din biljett innan dom tar slut.

Ovan exempel är bara en bråkdel av det som går att göra och i Sverige har vi mycket att lära utav våra grannar i väst när det kommer till personalisering och kundupplevelse. Lägger med länk till en PDF från Adobe där man plockar upp ett liknande exempel från biljettköp till upplevelse.

PDF

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!*

*No worries, vi skickar bara det guttigaste - inget spam!