Är kundklubben på väg att dö ut?

Publicerad 6 mars 2019

Kundklubbar, lojalitetsbonusar och rabattkoder, många företag har någon form av lojalitetsprogram som lockar med rabatter, bonuscheckar eller förhandsvisningar etc. Vi har en mängd olika klubbkort i vår ägo, till byggvaruhandeln, mataffären, elektronikkedjan, sportaffären mm. mm. Men vad tycker vi egentligen om dom och framförallt, hur mycket använder vi dom?

Syftet från början var att premiera sina kunder och få dom att vara lojala mot företaget i fråga då man fick mer bonus ju mer du handlade. SAS med sin Eurobonus var en av de första bonusgrundande kundklubbarna i Sverige och för dom funkade det bra i och med sin tidiga position på marknaden.

Idag görs köpbeslut snabbt och det jagas rabattkoder online inför varje litet köp, detta har företagen koll på och är inte sena med rabatterad/fri frakt eller någon procent på köpet (om man handlar för över en viss summa givetvis). Detta beteende strider dock emot kundklubbens ursprungliga syfte och leder därför inte till ökad lojalitet mot företaget, tvärtom då man med den bästa rabatten enkelt kan få en kund att byta sida.

Hur ska man då tänka kring lojalitetsprogram av idag? Det finns företag som kommit en bra bit på vägen när det kommer till att se över sitt lojalitetsprogram, däribland kan nämnas Starbucks, Amazon och tidigare nämnda flygbolaget SAS. Det dessa företag har gemensamt är att de fokuserar på att lära känna sina kunder på djupet för att genom förnyelse och lyhördhet erhålla mer lojala gäster istället för att ständigt ge rabatter då det i slutändan inte genererar lojalitet.

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!*

*No worries, vi skickar bara det guttigaste - inget spam!